Σελίδες

Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2012

Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΤΙΚΕΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ

Πώς επιλέγουμε πλέον τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας; Pirelli, Goodyear, Michelin, Dunlop, TOYO, ακολουθούν την Ευρωπαϊκή οδηγία της ετικέττας των ελαστικών. 
Όλοι μας λίγο η πολύ έχουμε έρθει σε επαφή με την ετικέτα ενεργειακής κλάσης των ηλεκτρικών συσκευών η οποία θεσπίστηκε το 1992 και βοηθά τον καταναλωτή στην απόφαση αγοράς.  Η ενεργειακή αποδοτικότητα  μιας οικιακής συσκευής βαθμονομείται από το A ως το G, Το A δηλώνει την λειτουργία της συσκευής με την χαμηλότερη δυνατή κατανάλωση ενώ το G την λειτουργία της συσκευής με την μέγιστη επιτρεπτή κατανάλωση.

Αντίστοιχα η ετικέτα για τα ελαστικά δίνει περισσότερα στοιχεία στον καταναλωτή κατά την διαδικασία της αγοράς όσον αφορά όμως τρεις παράγοντες


α) Την ενεργειακή αποδοτικότητα
β) Την επίδραση στο περιβάλλον και,
γ) Τις επιδόσεις όσον αφορά την ασφάλεια των επιβατών.

Από τον Νοέμβριο του 2012 θα είναι υποχρεωτική σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. και για όλα τα ελαστικά για τα επιβατικά αυτοκίνητα καθώς και τα ελαφρά και βαρέα φορτηγά. Από την συγκεκριμένη νομοθεσία εξαιρούνται τα αγωνιστικά ελαστικά, τα off-road καθώς και τα ελαστικά μοτοσικλετών.
Αν και ουσιαστικά η νέα οδηγία θα επιβληθεί από τον  Νοέμβριο του 2012 αφορά τα ελαστικά που έχουν κατασκευαστεί από τον Ιούλιο του 2012 και έπειτα.
Οι πληροφορίες της ετικέτας θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται σε όλα τα πληροφοριακά φυλλάδια του προϊόντος, στις ηλεκτρονικές σελίδες πώλησης καθώς και να είναι εμφανείς στους αντιπροσώπους και τους εμπόρους ελαστικών. Μάλιστα η βαθμολογία του ελαστικού θα πρέπει να αναγράφεται στο τιμολόγιο αγοράς του τελικού καταναλωτή.



ΤΙ ΜΑΣ ΛΕΕΙ Η ΝΕΑ ΕΤΙΚΕΤΑ
Η νέα ευρωπαϊκή ετικέτα των ελαστικών θα περιέχει βαθμολογία για τρία κριτήρια απόδοσης του ελαστικού
Α) Την αντίσταση κύλισης
Β) Την πρόσφυση σε βρεγμένο οδόστρωμα
Γ) Το επίπεδο εξωτερικού θορύβου

Ενώ τα δύο πρώτα κριτήρια (αντίσταση κύλισης – πρόσφυση σε βρεγμένο οδόστρωμα) βαθμολογούνται με 6 διαφορετικές βαθμίδες από το Α έως και το G το τρίτο κριτήριο, αυτό του εξωτερικού θορύβου βαθμολογείται σε ντεσιμπέλ (dB)

Όλα τα κριτήρια μετρούνται από την εκάστοτε εταιρία παραγωγής ελαστικών με άκρως συγκεκριμένο τρόπο ούτως ώστε να μην υπάρχουν διαφορές στην βαθμολόγηση. Δειγματοληπτικοί έλεγχοι θα γίνονται συνέχεια και σε περίπτωση που κατασκευαστής βρεθεί να παραπλανά το αγοραστικό κοινό μέσω λανθασμένων βαθμολογήσεων τα πρόστιμα θα είναι άκρως αυστηρά

ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΥΛΙΣΗΣ
Η αντίσταση της κύλισης είναι η αντίσταση που συναντά ένα ελαστικό όταν κυλάει επάνω στο οδόστρωμα.

Σε ένα αυτοκίνητο επιδρούν τουλάχιστον 5 δυνάμεις όταν αυτό κυλάει. Η αδράνεια, η βαρύτητα, η αεροδυναμική, η εσωτερική τριβή και η αντίσταση κύλισης.

Η αντίσταση στην κύλιση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα ελαστικά και την τεχνολογία κατασκευής τους. Επίσης η αντίσταση στην κύλιση έχει άμεσο αντίκτυπο στην ενεργειακή αποδοτικότητα του ελαστικού και επομένως και την επίδραση στο περιβάλλον.

Όσο χαμηλότερη αντίσταση κύλισης έχει ένα ελαστικό χρειάζεται λιγότερη ενέργεια για να κινηθεί άρα χαμηλότερη κατανάλωση και λιγότερες εκπομπές ρύπων στο περιβάλλον. Αντίστοιχα, ένα ελαστικό με υψηλή αντίσταση κύλισης χρειάζεται περισσότερη ενέργεια για να συνεχίσει να κυλά άρα μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου και μεγαλύτερες εκπομπές ρύπων.

Η χαμηλότερη αντίσταση κύλισης βαθμολογείται με Α στην νέα ευρωπαϊκή ετικέτα ως το πιο αποδοτικό ενώ η υψηλότερη αντίσταση κύλισης βαθμολογείται με G.

Η διαφορά στην κατανάλωση που προκύπτει από ένα ελαστικό με βαθμολογία Α και σε ένα με βαθμολογία G στην αντίσταση κύλισης έχει προσδιοριστεί στα 6,6 λίτρα ανά 1000 χιλιόμετρα. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι η διαφορά στην μέση διάρκεια ζωής ενός ελαστικού που υπολογίζεται στα 40.000 χιλιόμετρα είναι 264 λίτρα, περίπου 5 γεμίσματα του ρεζερβουάρ ενός μεσαίου αυτοκινήτου.

ΠΡΟΣΦΥΣΗ ΣΕ ΒΡΕΓΜΕΝΟ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑ
Αντίθετα με την αντίσταση στην κύλιση η οποία μας λέει πόσο εύκολα ένα ελαστικό συνεχίζει να κυλά πάνω στο οδόστρωμα η βαθμολόγηση της πρόσφυσης στο βρεγμένο οδόστρωμα μας περιγράφει την ΑΣΦΑΛΕΙΑ που μας παρέχει το ελαστικό.

Η πρόσφυση στο βρεγμένο μας δείχνει τις αποστάσεις φρεναρίσματος και χειρισμού σε δύσκολες οδηγικές συνθήκες.
Το συγκεκριμένο κριτήριο στην νέα ευρωπαϊκή ετικέτα βαθμολογείται και αυτό με λατινικούς χαρακτήρες A έως και G.

Η διαφορά μεταξύ του καλύτερα βαθμολογημένου ελαστικού (Α) μέχρι το χειρότερο επιτρεπτό (G) στο φρενάρισμα σε βρεγμένο οδόστρωμα είναι 19 μέτρα.

ΘΟΡΥΒΟΣ
Σύμφωνα με την  οδηγία της Ε.Ε. για μείωση της ηχορύπανσης στην Ευρώπη ένα το τρίτο κριτήριο που προσμετρείται στην απόδοση ενός ελαστικού είναι ο εξωτερικός θόρυβος. Αυτός μετριέται σε ντεσιμπέλ (dB) και έχει σχέση τόσο με τις περιβαλλοντικές συνέπειες όσο και με την άνεση των επιβατών.

Εδώ η βαθμολογία γίνεται με κύματα. Ένα μαύρο κύμα είναι η καλύτερη επίδοση που σημαίνει ότι το ελαστικό παράγει θόρυβο κατ’ ελάχιστο 3 dB χαμηλότερο από το μελλοντικό επιτρεπτό όριο. Δύο μαύρα κύματα σημαίνουν ότι το ελαστικό παράγει θόρυβο μέχρι 3 dB λιγότερα από το μελλοντικό επιτρεπτό όριο και τρία μαύρα κύματα σημαίνουν ότι το ελαστικό παράγει θόρυβο ανάμεσα στο σημερινό και το μελλοντικό μεγαλύτερο επιτρεπτό όριο εκπομπής θορύβου.

Η διαφορά από το ένα κύμα στο άλλο σημαίνει διπλάσιος θόρυβος άρα από το πρώτο κύμα στο τρίτο το ελαστικό παράγει ΤΕΤΡΑΠΛΑΣΙΟ θόρυβο!



ΤΙ ΔΕΝ ΜΑΣ ΛΕΕΙ Η ΝΕΑ ΕΤΙΚΕΤΑ
Αν και η νέα ευρωπαϊκή ετικέτα μας δείχνει αρκετά πράγματα όσον αφορά τις επιδόσεις του ελαστικού άλλα τόσα είναι αυτά που δεν μας αποκαλύπτει.
Οι μεγάλοι κατασκευαστές ελαστικών αναλύουν πάνω από 50 κριτήρια επίδοσης καθώς και οι οργανισμοί πιστοποίησης που δημοσιεύουν τα συγκριτικά τεστ στα κλαδικά περιοδικά αναλύουν έως και 12 παραμέτρους.

Κάποια από τα χαρακτηριστικά που δεν μας αποκαλύπτει η ετικέτα είναι εξίσου σημαντικά όπως: Υδρολίσθηση σε ευθείες και στροφές, σταθερότητα σε μεγάλες ταχύτητες, ελκτική ικανότητα, απότομοι χειρισμοί, διάρκεια ζωής κτλ.

Ενώ η αντιφατική φύση των δύο πρώτων κριτηρίων (αντίσταση κύλισης – πρόσφυση σε βρεγμένο) καθιστά δύσκολο τον συμβιβασμό μόνο των 3 κριτηρίων στο βωμό της πώλησης ελαστικών δεν πρέπει να αποκλείουμε και αυτό το ενδεχόμενο. Δηλαδή ένας κατασκευαστής να παράγει ένα ελαστικό με καλές βαθμολογίες στα τρία χαρακτηριστικά της ετικέτας μεν, αμφιβόλου αξίας στα υπόλοιπα δε. Φυσικά και δεν πρέπει ο καταναλωτής να επικεντρώνεται σε ένα κριτήριο αλλά στον συνδυασμό και των τριών ή τουλάχιστον των δύο πρώτων.

Μπορεί να τοποθετήσουμε στο αυτοκίνητό μας ένα ελαστικό που είναι κλάσης Α στην αντίσταση κύλισης θυσιάζοντας το κριτήριο της ασφάλειας και στην ουσία να αγοράσουμε ένα ελαστικό που δεν σταματάει σε ικανοποιητική απόσταση στο βρεγμένο οδόστρωμα.

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
Μεγαλύτερη και πιο αξιόπιστη πληροφόρηση όσον αφορά τους παράγοντες οικονομία, ασφάλεια, άνεση. Θα είναι πλέον σαφές ότι το αντίτιμο  που πληρώνουν για ένα ασφαλές και οικονομικό ελαστικό είναι δίκαιο και στην ουσία θα αντιλαμβάνονται ότι κάνουν την πραγματική οικονομία στο καύσιμο.

Οι καταναλωτές θα πρέπει να συνεχίσουν να συμβουλεύονται τις δοκιμές από έγκυρους οργανισμούς καθώς και να δέχονται την καθοδήγηση του τεχνικού τους για την λεπτομερή αξιολόγηση των ελαστικών που προτίθενται να αγοράσουν.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου